خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/07 - 23:25
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان آبادی در دیدار با نایب رئیس مجلس پرتغال مطرح کرد

تشکیل دولت فراگیر با حضور نمایندگان تمامی اقوام راه ثبات، آرامش و توسعه افغانستان

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال در دیدار با نایب رئیس مجلس پرتغال با انتقاد از سیاست‌های غلط و غیرمنطقی کاخ سفید در منطقه و افغانستان، تشکیل دولت فراگیر با حضور نمایندگان تمامی اقوام را راه ثبات، آرامش و توسعه افغانستان دانست.

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌‌‌اسلامی ایران و پرتغال که در رأس هیأتی از اعضا این گروه دوستی پارلمانی به لیسبون پایتخت پرتغال سفر کرده است، چهارشنبه(۷ مهرماه ۱۴۰۰) با فرناندو نگرا او نایب رئیس مجلس پرتغال دیدار و گفتگو کردند.



رحیمی جهان آبادی در ابتدای این دیدار با قدردانی از مهمان‌ نوازی و استقبال گرم مجلس پرتغال از اعضای گروه دوستی پرتغال و ایران گفت: امیدواریم این سفر زمینه ارتقاء سطح مناسبات پارلمانی و همچنین تسهیل و تسریع همکاری های دو دولت فراهم شود. 



رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال در ادامه با اشاره به سابقه روابط و همکاری ها میان دو کشور تصریح کرد: با توجه به تاریخ طولانی ارتباطات فیمابین و ظرفیت های فراوان در ایران و پرتغال در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه سیاسی و فرهنگی، زمینه های توسعه روابط دو کشور فراهم است که باید از آنها به نفع دو ملت بهره برد. 



 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز ناخرسندی از کاهش سطح مراودات اقتصادی میان دو کشور گفت: برغم ظرفیت های فراوان موجود، در سال‌های گذشته تعاملات اقتصادی میان دو کشور کاهش یافته است. امیدواریم با رفع تحریم ها و بهبود شرایط همه گیری کرونا، مناسبات اقتصادی همانند گذشته روند روبه رشدی داشته  باشد.



رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌‌‌اسلامی ایران و پرتغال در ادامه این دیدار با انتقاد از سیاست‌های غلط و غیرمنطقی کاخ سفید در منطقه و افغانستان، تشکیل دولت فراگیر با حضور نمایندگان تمامی اقوام را راه ثبات، آرامش و توسعه افغانستان دانست. 



رحیمی جهان آبادی در پایان با تأکید بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی، دعوتنامه دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی جهت سفر رئیس مجلس پرتغال به تهران را به نایب رئیس مجلس پرتغال تقدیم کرد.



پرتغال خواهان گسترش روابط دو جانبه با ایران و علاقه مند به گسترش است



فرناندو نگرا او نایب رئیس مجلس پرتغال نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در پرتغال بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی تاکید کرد و گفت: پرتغال خواهان گسترش روابط دو جانبه با ایران و علاقه مند به گسترش و ارتقای سطح مناسبات در عرصه های مختلف فیمابین است. 



وی در ادامه با انتقاد از سیاست های یکجانبه گرایانه دولت آمریکا و اعمال تحریم های ناعادلانه علیه ملت ایران افزود: سیاست پارلمان و دولت پرتغال حفظ و ارتقاء روابط با همه کشورهای جهان است. در همین راستا برای توسعه روابط خود با ایران به عنوان کشوری مهم در خاورمیانه اهمیت ویژه ای قائل هستیم. 



نایب رئیس پارلمان پرتغال در پایان این دیدار ضمن تشکر از دعوتنامه دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به همتای پرتغالی خود بر آمادگی پارلمان پرتغال برای تقویت و تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف به ویژه اقتصادی و سیاسی تاکید کرد.



شایان ذکر است جواد نیک بین، مهدی طغیانی و امان الله حسین پور از دیگر اعضای گروه دوستی پارلمانی کشورمان که رحیمی جهان آبادی را در این سفر همراهی می کنند در خصوص تقویت تعاملات اقتصادی، فرهنگی و کشاورزی به ویژه روابط پارلمانی سخنانی ایراد کرده و بر ضرورت تداوم گفتگوها میان نمایندگان دو کشور تاکید کردند./



پایان پیام

  • کد خبر : 328030
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار